«تیرگان و دیگر جشن‌های ایرانی را پاس بداریم» 
«تیرگان و دیگر جشن‌های ایرانی را پاس بداریم» 

جشن های ایرانی در امتداد تاریخ گهربار کشور همواره بستری برای همبستگی مردم به همراه ایجاد فرصتی برای رشد آگاهی و توجه همگانی به گذشته افتخار آمیز کشور بوده‌اند. نیاکانمان ۲۱ جشن ملی و همگانی را در یک سال با کارکرد‌های اجتماعی٬ دینی و زیست‌محیطی برگزار می‌کردند. “جشن، واژ‌ه‌ای کهن در زبان فارسی است که […]

جشن های ایرانی در امتداد تاریخ گهربار کشور همواره بستری برای همبستگی مردم به همراه ایجاد فرصتی برای رشد آگاهی و توجه همگانی به گذشته افتخار آمیز کشور بوده‌اند.

نیاکانمان ۲۱ جشن ملی و همگانی را در یک سال با کارکرد‌های اجتماعی٬ دینی و زیست‌محیطی برگزار می‌کردند. “جشن، واژ‌ه‌ای کهن در زبان فارسی است که از واژگان‌های یَسن«yasn»٬ یَز«yaz» و یَشت«yasht » به معنای ستایش و نیایش گرفته شده و ریشه در سپاسگزاری خداوند دارد.”

از‌ آن‌جا که امروزه جامعه ما با کاستی‌ها  و نابهنجاری‌های بی‌شماری در لایه‌های مختلف اجتماعی روبرو است٬ بی‌گمان بزرگداشت این جشن‌ها نقشی موثر در کاهش کمبودهای پیش‌گفته داشته٬ می‌تواند پایبندی‌های دینی ٬ اخلاقی شادمانی٬ همزیستی٬ اعتماد و امنیت‌اجتماعی را فراهم سازد. از سوی دیگر چون همه این جشن‌ها دارای زیر‌بنای میحط‌زیستی هستند.٬ گرامیداشت آن‌ها زمینه‌ساز شناخت و پاسداری از آفریده‌های خداوندی و طبیعت ایران می‌گردد.

به همین دلیل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان خویشکاری خویش می‌داند که جشن‌های ایرانی را با شکوه برگزار نماید. چنان‌که در سال‌های گذشته علاوه بر جشن‌های امردادگان٬ شب‌چله وسپندارمز٬تیرگان را نیز برای چهارسال با هدف انتقال مفاهیم ژرف فرهنگی به اقشار مختلف اجتماعی ارج گزارده است.

از این‌رو انجمن تاریانا فرا رسیدن ۱۳ تیر٬  روز تیراز ماه تیر و جشن تیرگان را به  همه‌ی مردم ایران به ویژه شهروندان خوزستانی شادباش گفته٬ امیدواراست مسئولین فرهنگی و سیاسی کشور با گنجاندن این روز خجسته در گاه‌شمار رسمی کشور شرایط بزرگداشت جشن تیرگان و دیگر آیین‌های ایرانی را در کنار روسوم و اعیاد اسلامی در سطح  کلان کشور آماده سازند….ایدون باد.

هئیت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان